Recenzje

Falownik – najlepszy kolega napędowca. Recenzja kursu online.

Za mną kilka dni i wiele godzin spędzonych z kursami o falownikach. Nauczyłem się wiele a jeszcze więcej dane mi było zobaczyć i sprawdzić jak teoria zmienia się w praktykę. Dotąd nie miałem żadnego kontaktu z owymi magicznymi urządzeniami zwanymi przemiennikami częstotliwości, czy też potocznie po prostu falownikami. Kursy rozpocząłem zatem z otwartą głową, pokuszę się nawet o stwierdzenie, że kompletnie pustą jeśli chodzi o przemienniki. Jednak niejednokrotnie obiło mi się o uszy, słyszałem wiele dobrych słów o tych urządzeniach. Jednak jak to na studenta przystało, teoria nie ma pokrycia w praktyce. Co nieco wiedziałem, ale jak tego użyć, jak zastosować w praktyce? Niestety tu pojawiają się już schody. I wtedy z pomocą pojawiły się dwa kursy z przemienników częstotliwości. Szkolenie zostało podzielone na kurs teoretyczny, dzięki któremu przyswoisz sobie najważniejsze informacje o falownikach. Po teorii czas na kurs praktyczny, w którym poznana teoria znajdzie zastosowanie w praktyce.

Twój prowadzący – Dawid Wróblewski

Wiele godzin, a pewnie i dni spędzisz oglądając i słuchając Dawida, który od ponad dziesięciu lat dystrybuuje i integruje przemienniki częstotliwości. Najlepszą jego reklamą i wizytówką są tysiące ludzi, którym pomógł zrozumieć bogaty świat falowników. Każdą lekcję prowadzi z wielkim zaangażowaniem i pasją. Charyzmatyczny, wygadany facet, którego słuchasz z zapartym tchem. Materiał przeplata anegdotami ze swojej bogatej kariery, niejednokrotnie pojawia się humorystyczna wstawka, która sprawi, że szeroko się uśmiechniesz. Osobiście bardzo cenię możliwość poznania jak przemysł wygląda w praktyce. Anegdotki serwowane przez Dawida bardzo mi się spodobały i lekko zarysowały jak często praktyka różni się od teorii poznanej na studiach.

Część pierwsza, czyli teorię czas zacząć

Przygodę z nowym, nieznanym urządzeniem warto rozpocząć od zapoznania się z nim. Poznania jego budowy, zasady działania, jego funkcjonalności. Warto znać te podstawy nie tylko dla samej wiedzy i zrozumienia jak coś działa i dlaczego tak działa. Przede wszystkim jednak należy wiedzieć jak się obchodzić z tymi urządzeniami. Jak się nimi posługiwać, by nie zrobić krzywdy sobie, innym osobom czy też, by po prostu nie puścić z dymem innych urządzeń. Pierwsza lekcja, pierwsze nagranie i wita się z nami uśmiechnięty prowadzący – Dawid Wróblewski. Spędzimy z nim wiele godzin, podczas których będzie nam wykładał i wyjaśniał meandry techniki napędowej. Kurs celuje w osoby z naprawdę nikłą wiedzą, czy doświadczeniem. Zatem jeśli nie wiesz kompletnie nic o przemiennikach, nie martw się! Dawid wyjaśni Ci naprawdę wszystko powoli i bardzo dokładnie. Rozpoczynamy od poznania silników elektrycznych, poznajemy zasadę ich działania. Następnie przechodzimy do najczęstszych metod rozruchu silnika elektrycznego. Dowiesz się jak działa rozruch bezpośredni, rozruch gwiazda-trójkąt, zastosowanie softstartera albo przemiennika częstotliwości. Poznasz ich wady i zalety. Ten krótki wstęp stanowi jedynie przystawkę przed daniem głównym i bohaterem całego szkolenia – przemiennikiem częstotliwości.

Po ogólnych podstawach i wstępie do techniki napędowej przechodzimy do zapoznania się z bohaterem całego kursu. Dawid przedstawi nam jego budowę, nauczymy się jak zbudowana jest zdecydowana większość falowników. Następnie dobierzemy się do środka przemiennika, poznamy jego zaciski siłowe oraz sterownicze. Każdy zacisk zostanie dokładnie omówiony. Poznasz jego funkcje i możliwości jakie niesie ze sobą. Znamy jego budowę, zasadę działa, ale co dalej? Jak w ogóle działa? Jak się go używa? Tu z pomocą spieszy Dawid, który przedstawi Ci dwa sposoby sterowania silnikiem przy użyciu przemienników. Z dotychczasowego artykułu oraz z pierwszych lekcji możesz wyciągnąć wnioski jakie te przemienniki nie są cudowne i wspaniałe, prawda? Jednak niestety, nawet tak wspaniałe urządzenia mają wady oraz niosą pewne, poważne problemy dla zakładu, w którym są stosowane. Dawid opowie o tych wadach, wyjaśni, dlaczego falownik emituje zakłócenia elektromagnetyczne oraz czym jest wskaźnik THDI.

Po zapoznaniu się z budową oraz możliwościami falownika pora nauczyć się jak go używać, jak z jego pomocą stworzyć funkcjonalny i bezpieczny układ  napędowy. Nauczysz się jak dbać o bezpieczeństwo swoje, innych osób oraz jak chronić falownik i silnik przed zniszczeniem. Dawid nauczy Cię jakie zabezpieczenia stosować, jakich nie trzeba, co można ominąć i jak poprawnie zabezpieczyć cały układ. Na sam koniec części praktycznej poznasz jak parametryzować przemiennik do pracy w różnych trybach oraz jak dobierać sterowanie do wymaganego obciążenia. Ostatnim modułem jest kilka praktycznych przykładów zastosowania najprostszych funkcji wykorzystujących sterowanie za pomocą przycisków i potencjometru. Jednak te kilka prostych przykładów jest zaledwie wstępem do drugiej części szkolenia. W następnej części Dawid przeniesie wszystko o czym mówił na rzeczywiste stanowisko i dowiesz się jak praktycznie używać przemiennika.

Część druga, czyli pora na praktykę

Końcowe moduły części teoretycznej były zaledwie przedsmakiem tego co nasz czeka w drugiej części kursu. Dawid przenosi teorię, którą tak skrzętnie wykładał w poprzedniej części na rzeczywiste stanowisko. Kurs rozpoczynamy od otwarcia pudełka z falownikiem, omówienia jego budowy. Dowiesz się gdzie szukać pomocy, oraz materiałów, gdy samemu przyjdzie Ci pracować z przemiennikiem. Falownikiem można sterować na kilka sposobów.


Możesz parametryzować go za pomocą wbudowanego panelu, możesz podłączyć do niego dedykowany zewnętrzny panel oraz nauczysz się jak to zrobić za pomocą komputera. Każdy ze sposobów zostanie omówiony i przedstawiony, dzięki czemu sam będziesz mógł wybrać jak chcesz pracować ze swoim urządzeniem. Dawid nauczy Cię uniwersalnego sposobu parametryzacji falownika, który z powodzeniem możesz zastosować do większości aplikacji. Dowiesz się jak dobierać sterowanie do obciążenia.

Aby słowa znalazły potwierdzenie w praktyce, Dawid przeprowadzi Cię poprzez stworzenie i zaprogramowanie przykładowych aplikacji. Nauczysz się jak sterować pompą czy wentylatorem i jak ten sposób sterowania zastosować do w zasadzie każdej aplikacji HVAC. Jednak to są podstawowe, najprostsze aplikacje, dalej nauczysz się jak sterować trzema pompami. Poznasz wbudowany w falownik regulator PID, który otwiera przed Tobą nowe możliwości. Zastosowanie regulatora ograniczone jest w zasadzie tylko wyobraźnią projektanta. Stosując ten regulator możemy stworzyć, skomplikowane, wyrafinowane aplikacje. Dowiesz się także jak sterować wieloma silnikami, jakie zasady należy spełnić, jaki tryb sterowania wybrać. Wszystkie ćwiczenia oraz aplikacje zostały przedstawione na specjalnie przygotowanym stanowisku dydaktycznym jednak prawdziwa zabawa zaczyna się dopiero teraz. Kurs praktyczny jest podzielony na dwie części. Pierwsza jest przeprowadzona na prostym stanowisku dydaktycznym, jednak druga odbywa się na hamowni z hamulcem proszkowym.

Myślałem, że uczelnia posiada profesjonalną hamownię, na której dane mi było przeprowadzić kilka zajęć. Zmieniłem swoje myślenie w chwili, gdy tylko rozpocząłem drugą część kursu praktycznego. Hamownia zbudowana na potrzeby kursu robi potężne wrażenie. Stanowisko pozwala zasymulować zachowanie napędu z obciążeniem, które można odpowiednio dostosowywać. Dawid ponownie pokaże sterowanie skalarne oraz wektorowe na rzeczywistym, potężnym modelu układu napędowego pod obciążeniem. Następnie przeprowadzi nas przez możliwości diagnostyki napędu, które umożliwia przemiennik. Przetestujemy zabezpieczenia, spróbujemy zasymulować wiele błędów oraz poznamy jak sobie z nimi radzić. Kurs praktyczny kończy moduł związany z różnymi sposobami hamowania. Dawid omówi oraz przedstawi w praktyce na hamowni najpopularniejsze metody hamowania. Zarówno kurs teoretyczny, jak i praktyczny kończymy testem sprawdzającym naszą wiedzę. Testy nie stanowią najmniejszego wyzwania, jeśli lekcje oglądaliśmy i słuchaliśmy z uwagą. Zdając testy dostajemy certyfikaty potwierdzające opanowanie przez nas danego materiału i zagadnień. Certyfikaty stanowią doskonałe wzbogacenie naszego CV, dzięki czemu wielu pracodawców spojrzy na nas przychylnym okiem.

Słów kilka o stronie technicznej szkolenia

Oprócz aspektu merytorycznego bardzo ważny jest sposób, w jaki zostało przygotowane szkolenie. Technicznie kursy wypadają bardzo dobrze. Nagrania są wysokiej jakości, często widzimy zarówno prowadzącego, jak i sprzęt, na którym pokazuje omawiane zagadnienie. Mamy podgląd na informacje wyświetlane przez falownik oraz rzeczywisty podgląd na układ napędowy. Pomaga to zrozumieć omawiany materiał oraz pozwala doświadczyć jak wygląda praca z napędami. Nagrania audio można powiedzieć, że są w porządku. Przez większość czasu dźwięk jest czysty i wyraźny, jednak wiele razy Dawid podczas swojej bogatej gestykulacji dłońmi uderza się w klatkę piersiową albo zaczepia o mikrofon. Podczas pokazywania przemienników bierze je na ręce i niestety zasłania nimi mikrofon, przez co dźwięk jest o wiele słabiej słyszalny. Dodatkowo podczas jednego z odcinków przez kilka minut dźwięk był bardzo cichy i słaby. Bez problemu jednak zrozumiemy co mówi Dawid. Drobne problemy dźwiękowe nie wpływają jednak na ostateczną ocenę szkolenia. Technicznie szkolenie zostało przygotowane bardzo dobrze.

Podsumowanie

Pora na podsumowanie, więc czas, żebym podzielił się z Wami czego udało mi się nauczyć oraz co wyniosłem ze szkolenia.

  • Poznałem podstawy techniki napędowej, sposoby rozruchu silników.
  • Dowiedziałem się jak zbudowane są przemienniki częstotliwości i w jaki sposób działają.
  • Poznałem peryferia falowników, karty rozszerzeń, o jakie można wzbogacić przemiennik.
  • Nauczyłem się zasad działania sterowania skalarnego oraz wektorowego. Dostałem uniwersalny przepis na sparametryzowanie większości falowników.
  • Dowiedziałem się jak zabezpieczać układy napędowe, jak dbać o bezpieczeństwo swoje, innych oraz całego otoczenia.
  • Nauczyłem się jak w praktyce zaprogramować przemiennik w aplikacjach z pompami i wentylatorami.
  • Poznałem tryby sterowania MMC oraz sposoby ich konfiguracji.
  • Wiem, jak obsługiwać przemiennik z poziomu komputera PC.
  • Nauczyłem się jak działa i do czego mogę zastosować regulator PID.
  • Najlepiej jednak wspominam wszystkie testy przeprowadzone na hamowni. Testowanie różnych trybów sterowania. Symulowanie błędów oraz poznanie sposobów jak sobie z nimi radzić.

Kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt godzin kursu za mną. Spędziłem z Dawidem kilka dni. I co mogę powiedzieć? Ano, że niczego nie żałuję. Szkolenie zostało przygotowane w wyśmienity sposób. Ilość wiedzy, którą poznałem jest przeogromna. Jeśli szukasz profesjonalnej wiedzy przekazanej w prosty i zrozumiały sposób, nie mogłeś trafić lepiej. Szkolenie zaspokoi Twoją żądzę wiedzy i chęci poznania przemienników, które z roku na rok stają się coraz popularniejsze i znajdują coraz szersze zastosowanie w przemyśle. Nadal nie jesteś przekonany do pełnego kursu? Polecam Ci w takim razie zapoznać się z mini kursem o falownikach. Dostaniesz część najważniejszych informacji, przekonasz się na własnej skórze, jakim nauczycielem jest Dawid. Myślę, że to małe wprowadzenie przekona Cię do zakupienia pełnego szkolenia. Ze swojej strony serdecznie polecam cały kurs o przemiennikach częstotliwości.