Sterowanie wektorowe
Slajdy z kursu:
Sterowanie wektorowe
W sterowaniu wektorem napięcia amplituda napięcia i częstotliwość wektora napięciowego sterowane są w zależności od poślizgu i prądu obciążenia. Zapewnia to szeroki zakres nastaw prędkości obrotowej i jej dokładność bez potrzeby użycia sprzężenia zwrotnego. Taki sposób sterowania (sterowanie U/f) preferowany jest podczas pracy równoległej kilku silników przy jednym przemienniku częstotliwości.W sterowaniu wektorowym z regulacją strumienia z pomierzonych prądów fazowych silnika ekstrapolowane są składowe czynne i bierne, a następnie porównywane są one z wartościami z modelu silnika i ewentualnie korygowane. Amplituda, częstotliwość i kąt wektora napięcia są sterowane w sposób bezpośredni. Umożliwia to pracę przy wartościach granicznych prądu, szerokie zakresy nastaw prędkości obrotowej i dużą jej dokładność. Jakość dynamiki napędu jest szczególnie widoczna w przypadku niskich prędkości obrotowych, np. podnośniki, nawijarki.
Ogromną zaletą technologii wektorowej bezczujnikowej jest regulacji strumienia silnika przy wartościach bliskich znamionowemu strumieniowi silnika. Dzięki temu dynamiczna regulacja momentu obrotowego typowa dla silników prądu stałego możliwa jest również w przypadku asynchronicznych silników trójfazowych.
Auto-tuning falownika
Auto-tuning, (autotuning) falownika – funkcja rozpoznawania przez falownik, parametrów znamionowych silnika. Parametry te są niezbędne do osiągnięcia maksymalnych zdolności sterowania i wydajności podłączonego silnika elektrycznego.
Informacja:
Przy uruchamianiu funkcji autotuningu, zawsze postępuj zgodnie z opisem zawartym w instrukcji obsługi falownika. W trakcie autotuningu silnik może “wydawać” piszczące dźwięki i obracać się, niektóre falowniki wymagają podczas autotuningu rozsprzęglenia silnika od obciążenia.
Bieg identyfikacyjny
Bieg identyfikacyjny falownika z podłączonym silnikiem najczęściej jest porównywalny z funkcją autotuningu falowników wektorowych. Bieg identyfikacyjny wykonujemy np. przy falownikach ze sterowaniem DTC. Wysokie parametry regulacji silnika w DTC (Bezpośrednie Sterowanie Momentem) oparte są na dokładnym modelu matematycznym silnika określanym w czasie uruchamiania silnika. Identyfikacja silnika przez magnesowanie odbywa się automatycznie przy pierwszym uruchomieniu silnika. W czasie pierwszego uruchomienia silnik jest magnesowany przez kilka sekund przy zerowej prędkości, umożliwia to stworzenie modelu silnika. Ta metoda identyfikacji jest wystarczająca w większości aplikacji. Dla wymagających aplikacji można przeprowadzić oddzielny bieg identyfikacyjny.
Informacja:
Przy uruchamianiu biegu identyfikacyjnego, zawsze postępuj zgodnie z opisem zawartym w instrukcji obsługi falownika. W trakcie biegu identyfikacyjnego silnik może “wydawać” piszczące dźwięki i obracać się, niektóre falowniki wymagają podczas autotuningu rozsprzęglenia silnika od obciążenia.
Obciążenie stałomomentowe
Obciążenie stałomomentowe – rodzaj obciążenia które wymaga zachowania stałego momentu silnika niezależnie od wartości częstotliwości zadanej. W falowniku regulacja następuje dzięki pozbawionej czujników regulacji pola elektromagnetycznego w silniku. Pozwala to optymalną regulację momentu obrotowego stosowanie do wymagań stawianych przez maszynę i jej zastosowanie. Jakość dynamiki takiego napędu jest szczególnie widoczna w przypadku niskich prędkości obrotowych, np. podnośniki, nawijarki.
Obciążenie zmiennomomentowe
Obciążenie zmiennomomentowe – charakterystykę zmiennomomentową obciążenia posiadają takie urządzenia jak: pompy, wentylatory, dmuchawy, itp… Charakterystyka sterowania zmiennomomentowego jest bardzo ekonomiczna, polega na dostarczeniu do silnika minimalnie wymaganej energii nie powodując przy tym obniżenia się częstotliwości wyjściowej poniżej wartości zadanej.
Definicje:
Transformacja Clarka i Parka – Są to transformacje układu współrzędnych. Przekształcenia te służą do łatwiejszego analizowania układów sterowania silników 3-fazowych oraz są wykorzystywane przy konstruowaniu falowników wektorowych. Czytaj więcej …